Pijlers van beleidsvoerend vermogen
Hieronder worden de acht pijlers van het beleidsvoerend vermogen weergeven als ook gelinkt aan de schoolcontext.
Je kan ook steeds bij elke pijler een score terugvinden. Deze score is mijn eigen interpretatie en dus louter subjectief.

Doeltreffende communicatie:
Score volgens eigen interpretatie: 8.5/10
Communicatie is een factor die de school hoog in haar vaandel draagt en naar mijn mening ook uitstekend uitvoert. De communicatie binnen het schoolbestuur loopt dan ook het grootste deel van de tijd zeer vlot.
De interne communicatie verloopt via verschillende kanalen zoals vergaderingen, verslagen, mail, smartschoolberichten, whatsappgroepen, overlegmomenten, weekberichten, … Verder kan je met vragen of problemen ook altijd terecht bij de directie voor een gesprek waar de deur letterlijk altijd en voor iedereen openstaat. Is de directie bezet of niet aanwezig is er ook nog altijd de leerlingbegeleiding of de prefectuur waar hetzelfde verhaal geldt en de collega's altijd open staan voor een gesprek en om je verder te helpen. Het enige minpuntje aan de interne communicatie is de communicatie tussen het onthaal/secretariaat en de leerlingenbegeleiding/prefectuur. Vaak wordt een telefoontje of probleem te snel doorgeschoven van het onthaal/secretariaat naar de leerlingenbegeleiding/prefectuur omdat ze het antwoord niet weten of niet meteen kunnen geven en de verantwoordelijkheid doorschuiven in de hoop dat iemand anders het weet. Hier zou ik opteren voor verduidelijking van welke situatie er naar wie doorverbonden moet worden.
De externe communicatie naar partners zoals het CLB, LON of jeugdinstellingen gebeurt grotendeels ook via vergaderingen, mail of telefonisch contact. De externe communicatie naar ouders toe gebeurt dan weer vooral via smartschool, weekberichten, SJI-nieuwsbrief, FLASJI of contactmomenten op school zoals een oudercontact. Ouders kunnen de school ook altijd telefonisch contacteren of via mail. Hiernaast beschikt de school ook over een website, facebookpagina en instagrampagina als communicatiekanalen.
Ondersteunende professionele en persoonlijke relaties:
Score volgens eigen interpretatie: 8.5/10
De school wilt een plek zijn waar zowel leerlingen als leerkrachten zich thuis voelen in een sfeer van openheid, vertrouwen en respect voor elkaar. Ook hier voert de school dit voor mij uitstekend uit. Zoals hierboven reeds vermeld, staat het directieteam steeds paraat voor eender welke vraag of eender welk probleem en kan je hiernaast ook steeds terecht bij het team van de leerlingbegeleiding en prefectuur die hetzelfde voor jou doen.
Verder is er voor de leerkrachten ook nog ondersteuning te vinden bij de graadcoördinatoren die als vertrouwenspersoon worden ingeschakeld voor de leerkrachten in hun graad. Ook wordt er gebruik gemaakt van aanvangsbegeleiding voor de nieuwe leerkrachten op de school. Hier krijgt elke nieuwe leerkracht een meter of peter toegewezen. Dit is vaak een ervaren leerkracht binnen hetzelfde vakgebied zodat er directe ondersteuning geboden kan worden indien nodig.
Hiernaast bestaat de school uit een team van leerkrachten die zeer sociaal zijn en sterk aan elkaar hangen dus moesten bovenstaande hulpmiddelen nog niet voldoende zijn, kan je ook steeds terecht bij één van de collega's.
Gedeeld leiderschap:
Score volgens eigen interpretatie: 8/10
Tijdens de besluitvorming komt het gedeeld leiderschap meteen aanbod. Zo neemt de directie geen enkel besluit op schoolniveau alleen maar biedt het in eerste instantie een luisterend oor aan alle collega's die hun mening en kritiek over bepaalde thema's en onderwerpen mogen geven. In tweede instantie komt dit nog meer naar voor tijdens de personeelsvergaderingen waar de directie niet alleen een luisterend oor bied maar het woord echt bij het leerkrachten team legt. Zo komen de leerkrachten effectief aan het woord en kan hun perspectief ook effectief een meerwaarde zijn.
Hiernaast zijn er binnen de school ook nog verschillende werkgroepen zoals de werkgroepen Wiskunde, Nederlands, NW, … de didactische werkgroep, de werkgroep leerlingenbegeleiding, werkgroep antipestbeleid, de werkgroep feestcomité, de werkgroep ears, … Naast al deze werkgroepen heeft de school uiteraard ook nog de ouderraad en de leerlingenraad waarbij de directie en enkele van onze leerkrachten telkens aanwezig zijn.
Ondanks dat deze werkgroepen stuk voor stuk prima werk leveren en een grote bijdrage hebben, zou het in mijn ogen pas echt sterk zijn als er werkgroepen de krachten kunnen bundelen en samen iets nieuw uitwerken. Verschillende visies samen komen vaak tot nog een sterker geheel.
Gezamenlijke doelgerichtheid:
Score volgens eigen interpretatie: 7/10
De school heeft enkele vaste projecten die elk jaar hetzelfde zijn voor de verschillende graden. In de eerste graad zijn dit de projecten kennismaking, verkeersveiligheid, projectdagen, Trier en kiezen. In de tweede graad zijn dit de projecten bewegend leren, weerbaarheid, verkeer, focus op leren, Luik, projectdagen, sportdag, kiezen, Parijs en meerdaags project. In de derde graad zijn dit de projecten gezondheid, ICT-preventie, RSV-dag, verkeer, OCMW, CPR en eindejaarsreis. Hiernaast zijn er ook nog enkele projecten die voor iedereen van tel zijn zoals EHBO, verkeersweek, fluo-actie en studiekeuze.
Naast de bovenstaande projecten die elk jaar terugkomen, zijn er ook jaarlijkse nieuwe projecten. Zo wordt er dit jaar ingezet op het 150 jarig bestaan van de school en zal er bijvoorbeeld een retrodag georganiseerd worden en een groot feestweekend zijn. Aangezien het 150-jarig bestaan veel organisatie vraagt zijn de andere nevenprojecten kleinschaliger of worden ze volgend schooljaar bekeken.
Voor mij persoonlijk scoort de school op dit onderdeel gemiddeld positief. Er zijn enkele sterke projecten bij die gekoppeld kunnen worden aan de visie van de school. Zo brengen ze thema's aan die cognitieve en persoonlijke ontwikkeling van de kinderen stimuleert maar die ook bijdragen aan het mensbeeld en de levenshouding. Echter zijn er ook projecten bij die ik wat gewoontjes vind en die minder te koppelen zijn aan de visie van de school. Zo zou ik enkele projecten schrappen maar ook enkele projecten doortrekken over de graden heen. Dit zou naar mijn mening de gezamenlijke doelgerichtheid versterken.
Responsief vermogen:
Score volgens eigen interpretatie: 9.2/10
De school staat zeer hard in verbinding met de buitenwereld. De school is gelegen in Borsbeek wat maakt dat alle buurtbewoners elkaar kennen (Borsbeek is namelijk niet zo groot). Hierdoor is het voor de school ook een prioriteit om de relaties met de gemeente, omliggende zaken, buurtbewoners, … te onderhouden. Er wordt bijvoorbeeld vaak in dialoog gegaan met de tuinmannen van het parkje en de uitbaters van de omliggende broodjeszaken en winkels aangezien hier af en toe al wel eens overlast durft ontstaan door onze leerlingen. Door kort op de bal te spelen en in dialoog te gaan, blijven de relaties stand houden.
Verder wordt er ook toezicht gehouden door opzichters voor en na de schooluren om alles in de gemeente in goede banen te leiden. Dit gebeurt in samenwerking met de politie, wiens kantoor over het schoolgebouw gelegen is. Ook dit contact helpt de relaties onderhouden.
Wanneer er toch een conflict of probleem ontstaat tussen een buurtbewoner en een leerling, kan deze telkens een gesprek aanvragen bij ons op school met de prefectuur. In dit gesprek kan er dan gekeken worden naar wat er fout is gelopen en wat er nog anders en beter kan.
Innovatief vermogen:
Score volgens eigen interpretatie: 9.5/10
Ook dit is weer een pijler waar de school zeer sterk op scoort. Aangezien ik zelf zes jaar op deze school heb gezeten en de evolutie dus over tien jaar heen kan bekijken, zie ik dat de school enorme stappen heeft gezet. Zo zijn er veel ideeën omgezet naar projecten die realiteit zijn geworden. De digitalisering van het onderwijs is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende project dat is uitgewerkt. Op een tijdspanne van vier tot vijf jaar is heel de school overgeschakeld. Zo werken alle leerlingen vanaf vandaag met een Chromebook en wordt er lesgegeven via de digiborden. Zijn er leerlingen die geen Chromebook kunnen betalen of waarvan de Chromebook stuk is? Geen probleem! Er kan gekeken worden naar een speciaal betalingsplan of je kan er eentje uitlenen op de ICT-dienst. Ondanks deze razendsnelle verandering zijn er toch geen hiaten te vinden in de digitalisering van de school.
Daarnaast zijn er nog enkele zaken die enorm sterk zijn geëvalueerd binnen deze termijn zoals het plaatsen van een nieuw schoolgebouw, de samenwerking en het gebruik van Bednet voor zieke of langdurig afwezige leerlingen, een stille ruimte, time-out kaartjes, huiswerkklas, aangepaste trajecten, gender neutrale toiletten, … De school blijft telkens reflecteren en kijken naar wat er beter kan.
Geïntegreerd beleid:
Score volgens eigen interpretatie: 9.5/10
Zoals hierboven reeds beschreven scoort de school in het algemeen op alle pijlers zeer hoog. De reden hiervan is dan ook dat alle pijlers constant in het geheel bekeken worden en er op geen enkele pijler een nadruk word gelegd. De duidelijkheid zit hem hier dan ook in de visie die de school uitdraagt waardoor het een gezamenlijke visie is die voor evenwicht en structuur zorgt. Iedereen heeft zijn eigen taak binnen het team die duidelijk omschreven is maar er wordt wel samengewerkt aan hetzelfde doel met dezelfde visie.
Het enige verbeterpuntje dat ik hier nog in zie om de maximumscore te behalen is de aanpassing in de projecten die ik hierboven reeds besproken heb. Wanneer alle projecten een duidelijke terugkoppeling hebben naar de visie, is het wat mij betreft een enorm succesverhaal.
Reflectief vermogen:
Score volgens eigen interpretatie: 9.2/10
Aangezien de school uitdraagt dat ze zich ten alle tijden wil blijven professionaliseren en verbeteren en dat alle feedback die hiertoe bijdraagt welkom is, scoren ze op het reflectief vermogen ook zeer sterk. Zo wordt er bij ons op school bij sommige vakken les gegeven in co-teaching waarbij de leerkrachten in dialoog gaan om te kijken wat er anders of beter kan. De leerkrachten kunnen op regelmatige basis deelnemen aan bijscholingen die bijdragen aan de professionalisering van hun lesgeven. Bij de leerkrachten die net starten bij ons op school wordt er ook altijd een kijkje genomen door één van de directieleden om bij te sturen waar nodig.
Verder wordt er ook geëvalueerd op de vergaderingen en in de werkgroepen. Ook hier wordt er gekeken naar wat ze al hebben gedaan en of dit dan goed was of er toch nog iets anders en beter kan. Op deze manier ontstaat er een kritische blik op zelfevaluatie maar ook op het functioneren van het gehele team.