Kwaliteit

Gegevensverzameling
Voor mijn initiatief heb ik gebruik gemaakt van een enquête die ik mondeling heb afgenomen bij de collega's van het zorgteam (leerlingenbegeleiding en prefectuur) tijdens één van onze vergaderingen. Mijn doel was hier vooral inzicht krijgen in hoe het zorgteam de huidige zorgwerking ervaart en of er nood is aan extra ondersteuning of structuur, zoals bijvoorbeeld mijn digitaal meldpunt. Hierbij stelde ik volgende vragen op:
- Hoe ervaar jij het opvolgen van zorgvragen op school?
- Hoe vaak gebeurt het dat je zorgvragen krijgt op onverwachte momenten (waardoor je je werk moet onderbreken)?
- Hoe zou je de huidige werkdruk binnen het zorgteam omschrijven?
- Wat zou jij nodig hebben om de zorgwerking te versterken?
- Hoe ervaar je de drempel voor leerlingen om hulp te vragen?
- Zou een digitaal meldpunt kunnen helpen?
ROK

Wanneer we mijn initiatief naast het ROK-model leggen, kunnen we zien dat het in het gehele model terugkomt. Hoofdzakelijk komt mijn initiatief vooral voor binnen de domeinen beleid en ontwikkeling stimuleren. Mijn meldpunt is een tool om zorg toegankelijker te maken voor leerlingen die drempels ervaren om fysiek hulp te vragen. Het draagt bij aan een zorgzame leeromgeving, waar leerlingen zich ondersteund en veilig voelen. Hiernaast biedt de digitale structuur het zorgteam meer overzicht, wat de effectiviteit en planmatigheid van de zorgwerking ten goede komt. Kortom versterk ik met mijn initiatief de manier waarop zorg op school wordt aangeboden, afgestemd en opgevolgd. Dit kan dus zoals eerder gezegd werd, gelinkt worden aan beleid en ontwikkeling stimuleren binnen het ROK-model.
Hiernaast kan ik mijn initiatief ook linken aan de kwaliteitsontwikkeling binnen het ROK-model. Ik analyseerde een probleem in de huidige werking (werkdruk, werklast en een drempel voor leerlingen om fysiek hulp te vragen) en stelde een concrete, data-ondersteunde oplossing voor. Dit is een mooi voorbeeld van een planmatige verbetering die in lijn staat met de visie van de school. Verder zien we mijn initiatief ook terugkomen in het onderdeel resultaten en effecten van het ROK. Dit omdat het initiatief bijdraagt aan het welbevinden van de leerlingen waardoor ze ook tot leren kunnen komen.
Actieplan

Door deze fases te overlopen en in een planning te gieten wordt niet enkel duidelijk welke concrete acties er moeten gebeuren en wie daar verantwoordelijk voor is, maar wordt er ook meteen door deze acties rekening gehouden met de visie van de school. Door met een enquête te starten, geef ik elke stem ruimte. Dit sluit aan bij het zorgbeleid van de school dat inzet op laagdrempeligheid, luisteren en nabijheid. De visie van de school benadrukt namelijk dat zorg breder is dan enkel leerproblemen: sociale en emotionele contexten worden even belangrijk geacht. Ik overleg met het zorgteam en betrek hen actief, wat aansluit bij de sterke interne samenwerking in het schoolteam. De visie stelt dat leerlingen zich "op hun plaats moeten voelen", maar dit is enkel mogelijk als het zorgteam zelf coherent, betrokken en gedragen werkt. De testfase met het zorgteam toont aan dat ik rekening houd met hun praktische noden, werklast en draagkracht. Mijn initiatief wil net de druk verlagen zonder hun autonomie of betrokkenheid te ondermijnen. Een duidelijke en veilige communicatie (zoals via Smartschool of affiches) respecteert de visie van de school waarin zorg toegankelijk en herkenbaar moet zijn. Het idee dat niet elke leerling spontaan tot bij de begeleiding stapt, sluit aan bij de inclusieve insteek die de school onderschrijft. De visie van de school is duidelijk reflectief en lerend: ruimte om fouten te maken, en om bij te sturen. Door een evaluatiemoment in te bouwen, toon ik respect voor het dynamisch karakter van de zorgwerking.
Evaluatie van het initiatief
Aangezien het initiatief voor het digitaal meldpunt pas volgend schooljaar zal starten, kan er nog geen definitieve evaluatie worden uitgevoerd. Wel kan er een denkoefening gemaakt worden van de verwachte impact, rekening houdend met het waarom van het initiatief, het proces en de verwachte uitkomst:
- Waarom
dit initiatief?
Het digitale meldpunt is opgezet om de drempel voor leerlingen te verlagen om zorgvragen te melden. Dit sluit aan bij de visie van de school als zorgende omgeving waarin welzijn als voorwaarde voor leren wordt gezien. Daarnaast speelt het meldpunt in op het risico dat leerlingen die twijfelen aan de ernst van hun probleem of denken dat het zorgteam te druk bezig is, hun zorgen niet uiten. Door een digitale, laagdrempelige meldingsmogelijkheid aan te bieden, wordt inclusie bevorderd, aangezien elke leerling – ongeacht achtergrond, persoonlijkheid of problematiek – een gelijke kans krijgt om gehoord te worden. - Evaluatie
van het proces:
Het proces wordt geëvalueerd op basis van de implementatiefase, communicatiecampagne en gebruiksvriendelijkheid. Een mogelijke evaluatiemethode is het organiseren van tussentijdse feedbackmomenten met het zorgteam, waarbij besproken wordt of de meldingen overzichtelijk binnenkomen, de werkdruk beheersbaar blijft en de werkwijze uniform is. Daarnaast kunnen leerlingen bevraagd worden via een korte digitale enquête waarin gevraagd wordt naar hun gebruikservaring, het gevoel van toegankelijkheid en de mate waarin ze het meldpunt effectief vinden. - Evaluatie
van de uitkomst:
De verwachte uitkomst is dat meer leerlingen hun zorgvragen melden, waardoor zorg sneller en gerichter kan worden aangeboden. Daarnaast wordt verwacht dat het zorgteam de werkdruk beter kan beheren door de mogelijkheid om meldingen te prioriteren en te filteren. Indien deze doelen niet gehaald worden, kan bekeken worden of de communicatie aangepast moet worden (bv. extra uitleg in klassen of een verdiepende sessie voor het zorgteam). - Link
met inclusie:
Het initiatief draagt bij aan inclusie door zorg toegankelijker te maken voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of problematiek. Dit sluit aan bij een pluralistische benadering waarin iedere leerling de kans krijgt om zijn/haar zorgen te uiten zonder drempels of obstakels te ervaren. Bovendien biedt het meldpunt de mogelijkheid om meldingen op maat te analyseren, zodat specifieke noden beter kunnen worden onderkend en opgevolgd.
