Zorgbeleid
Zorgstructuur

Intern zorgteam
- Leerlingbegeleider 1ste graad Mvr. Els Van Ooyen
- Leerlingbegeleider 2de en 3de graad D- en D&A-finaliteit Mvr. Sarah De Hert
- Directielid Leerlingbegeleider 2de en 3de graad A-finaliteit Mvr. Gaelle Peeters
- Leerzorgcoördinator Mvr. Carolien Van Bavel
- Coördinator eerste graad Mnr. Hans Van Hees
- Coördinator tweede graad Mvr. Evi Andries
- Coördinator derde graad Mnr. Tim Berghmans
- Prefect Mvr. Nicky Bertels
- Prefect en Ears ondersteuner Mnr. Bert Fosté
- Ears ondersteuner Mvr. An Verstraelen
- Ears ondersteuner Mnr. Gert Vervaet
- Ears leerlingen

Externe ondersteuning
- CLB Ami2 te Mortsel:
Maatschappelijk werker Mvr. Heidi Adriaensen
Psychopedagogisch consulent Mvr. Sien Van Baelen
Onthaalmedewerker voor medische vragen Mvr. Hilde De Meutter
- Leersteuncentrum AntwerpenPlus
- Leersteuncentrum Ganspoel voor leerlingen met een visuele beperking
- Bednet
Analyse zorgbeleid

Sterke punten:
- Het zorgbeleid van het Sint-Jozefsinstituut is goed georganiseerd en duidelijk ingebed in de schoolstructuur. De samenwerking tussen de leerlingenbegeleiding, de prefectuur en het leerkrachtenteam verloopt vlot alsook de samenwerking met externe partners, wat zorgt voor een snelle doorstroming van signalen. Dit bevordert snelle hulpverlening, vertrouwen bij leerlingen en laagdrempelig contact tussen leerlingen en de school.
- De school beschouwt zorg niet alleen als leerondersteuning, maar ook als emotionele en sociale begeleiding. Dat brede zorgbegrip zorgt ervoor dat leerlingen zich als mens gezien en ondersteund voelen, wat cruciaal is voor hun welzijn.
- Er is sprake van systematische opvolging van leerlingen met specifieke noden. Leerlingen worden individueel begeleid, waarbij verschillende schoolactoren betrokken worden. Dit wijst op een professioneel en georganiseerd zorgbeleid.
- Er is sprake van een warme, open schoolcultuur waarin iedere leerling zich op de juiste plaats moet kunnen voelen. Leerlingen kunnen terecht bij verschillende personen, en het zorgteam is zichtbaar en aanspreekbaar binnen de school.
- De schoolcultuur benadrukt verbondenheid en menselijke waardigheid. Leerlingen mogen zichzelf zijn, en fouten maken wordt gezien als een kans om te groeien.

Werkpuntjes:
- Ondanks de open zorgstructuur voelen sommige leerlingen toch een drempel om hulp te vragen. Ze denken dat hun probleem "niet erg genoeg" is, of dat het zorgteam te druk bezet is. Daardoor blijven hulpvragen soms onuitgesproken.
- Het zorgteam wordt regelmatig geconfronteerd met een hoog aantal hulpvragen, vaak onverwacht, waardoor hun werkdruk toeneemt. Het voortdurend moeten schakelen tussen taken kan leiden tot stress en verlies van overzicht.
Wanneer we vervolgens mijn eigen inschatting van de sterktes en werkpunten vergelijken met de ontwikkelingsschalen begeleidingsprincipes van het gewoon secundair onderwijs, stemmen deze overeen. De school scoort op alle vijf de ontwikkelingsschalen een "volgens de verwachting" en dus groene score. Deze score betekent dat er veel sterke punten en hoogstens kleine punten ter verbetering zijn. Het geheel komt tegemoet aan de verwachting. Zoals je hierboven kan zien zijn er inderdaad veel sterke punten binnen het zorgbeleid en slechts twee verbeterpunten.
Analyse van de drie dimensies
Mijn initiatief – het opzetten van een digitaal meldpunt voor zorgvragen – is primair gericht op de leerling. Ik wil de toegankelijkheid tot zorg verlagen, drempels wegnemen en het gevoel versterken dat elke leerling gehoord mag worden, ook als ze niet fysiek durven aankloppen.
Hoewel mijn initiatief in eerste instantie leerlinggericht is, is het ook duidelijk leerkracht- en schoolgericht. Mijn initiatief is ook leerkrachtgericht, omdat het gericht is op het ondersteunen van hun functioneren en welbevinden binnen het zorgsysteem door de draaglast en werkdruk te verlagen, beter te kunnen plannen en structureren en een beter zicht te krijgen op alle noden van alle leerlingen. Verder werk ik aan een efficiëntere zorgstructuur, wat op beleidsniveau en organisatorisch niveau een positieve impact kan hebben.
Initiatief binnen het zorgcontinuüm
Mijn initiatief – het digitaal meldpunt – positioneert zich het duidelijkst in de overgang van brede basiszorg naar verhoogde zorg binnen het zorgcontinuüm. Het meldpunt is laagdrempelig en dus toegankelijk voor alle leerlingen van de school (brede basiszorg). Het meldpunt heeft als doel om zorgnoden vroegtijdig te detecteren en gericht op te volgen, wat typisch is voor verhoogde zorg, en het laat het zorgteam toe om efficiënter en planmatiger op signalen te reageren, wat versterkend werkt in de verhoogde zorgfase.
Leerplandoelen/Ontwikkelingsdoelen/Eindtermen
Eindtermen:
Sleutelcompetentie 10: Zich ontwikkelen als lid van de samenleving:
- ET 10.2: De leerling gaat op een respectvolle manier om met anderen, toont empathie en stelt zich open voor verschillende meningen en situaties.
- ET 10.4: De leerling zoekt hulp wanneer nodig en biedt hulp aan anderen.
Het digitaal meldpunt bevordert dat leerlingen op een laagdrempelige en veilige manier hulp durven zoeken, en stimuleert zelfzorg en zorg voor elkaar.
Leerplandoelen:
Vakoverschrijdend – Persoonsontwikkeling:
- LPD PO1: De leerling leert op een positieve manier omgaan met zichzelf en anderen.
- LPD PO3: De leerling leert omgaan met gevoelens, stress en hulpvragen.
Het meldpunt ondersteunt leerlingen in het (h)erkennen van emoties en noden, en maakt het makkelijker om die bespreekbaar te maken.
Leren leren / Leer- en loopbaancompetenties:
- LPD LL3: De leerling leert reflecteren over het eigen leer- en ontwikkelingsproces.
- LPD LL6: De leerling leert zelf richting geven aan zijn hulpvragen en keuzes.
Door actief aan te moedigen om zelf hun zorgvraag te formuleren via het meldpunt, werk je aan eigenaarschap over leren en persoonlijke groei.