PLG
Professionele leergemeenschap

- Leerlingbegeleider 1ste graad Mvr. Els Van Ooyen
- Leerlingbegeleider 2de en 3de graad D- en D&A-finaliteit Mvr. Sarah De Hert
- Directielid en Leerlingbegeleider 2de en 3de graad A-finaliteit Mvr. Gaelle Peeters
- Leerzorgcoördinator Mvr. Carolien Van Bavel

- Prefect Mvr. Nicky Bertels
- Prefect en Ears ondersteuner Mnr. Bert Fosté
Teamveerkracht

Wanneer we gaan kijken naar de bouwstenen van een veerkrachtig team, kan ik concluderen dat mijn PLG voldoet aan alle bouwstenen. Er is een duidelijke gedeelde visie namelijk leerlingenwelzijn centraal stellen. Het zorgteam ondersteunt breed, inclusief sociaal-emotionele zorg. Iedereen binnen het zorgteam deelt het geloof dat welzijn een voorwaarde is om tot leren te komen. Zorg wordt niet beperkt tot leerlingen met diagnoses – maar ook emotionele, sociale en familiale noden krijgen aandacht. Dat toont dat het team zich breed en inclusief opstelt – een gedeelde kijk op voor wie en waarom zorg belangrijk is.
Deze kijk kan dan ook enkel en alleen maar worden uitgedragen door een goed samenwerkend team. Zoals eerder beschreven verloopt de samenwerking tussen de leerlingenbegeleiding en de prefectuur vlekkeloos. Wanneer er een vraag of probleem is, springen ze bij elkaar binnen op de bureau om dit te bespreken of wordt er even naar elkaar gebeld. Op vrijdag gaat er ook telkens een collega van de leerlingenbegeleiding de prefectuur ondersteunen omdat er op vrijdag maar één collega op de prefectuur aanwezig is. Hiernaast worden alle dossiers ook met elkaar besproken als hier vraag naar en nood aan is. Info wordt vlot gedeeld tussen de collega's die deze info nodig hebben en achteraf kan je alles ook nog eens terugvinden in de dossierlijnen op smartschool. Dit is dan ook niet enkel een teken van een goede samenwerking maar ook van een sterke onderlinge communicatie zodat alles helder en duidelijk blijft.
Het team durft ook naar hulp vragen wanneer dit nodig is. Zitten ze ergens vast of blijven ze met een vraag zitten, kan dit altijd in het team besproken worden en staat iedereen klaar om te helpen. Dit schooljaar is er ook een collega van de leerlingenbegeleiding langdurig ziek uitgevallen waardoor ze extra hulp aan ons (de stagiaires) hebben gevraagd omdat ze het anders niet bol gewerkt kregen. Kortom wordt er geen enkel onderwerp uit de weg gegaan en is alles binnen het team bespreekbaar.
Binnen mijn PLG worden de collega's ook uitgespeeld op hun sterktes. Zo is er een collega die de ondersteuning van Bednet op zich neemt omdat ze vrij tot zeer digitaal is aangelegd en graag de puzzels in de schema's legt die moeten worden opgesteld voor de schoolloopbaan van deze leerlingen. Een andere collega is dan weer gespecialiseerd in rots en water waardoor zij de begeleiding van deze leerlingen mee ondersteund en vormgeeft. Nog een andere collega is zeer talig aangelegd en is graag creatief bezig met taal waardoor zij vaak gevraagd en ingezet wordt om zaken omtrent communicatie mee op te volgen. Zo zijn er nog tal van voorbeelden maar komt het vooral neer op het feit dat naast het werk dat van de collega's verwacht wordt, er ook ruimte is voor werk waar ze sterk in zijn. Deze combinatie maakt dan ook dat alle collega's hun job graag en met plezier doen en elke dag vrolijk op de werkvloer verschijnen.
Wanneer we terugkijken naar de bouwstenen van een veerkrachtig team, zie je aan de hand van bovenstaande voorbeelden duidelijk de motivatie, communicatie en positivisme terugkomen. Hierdoor zou ik mijn PLG team op de rand van lichtgroen naar donkergroen plaatsen op de veerkrachtmeter. Maar als alles positief is, waarom dan op de rand en niet volledig in het donkergroen?
Zoals eerder beschreven loop ik stage op een zeer zorgende school. Hierdoor ervaart het team op regelmatige basis veel werklast en werkdruk (zie toelichting initiatief). Dit zijn dan ook meteen twee grote factoren die de veerkracht van het team mogelijks zouden kunnen aantasten. Momenteel is dit nog niet het geval omdat het werk goed verdeeld werd onder de collega's. Nu onze stage is afgelopen vertrekken er twee stagiaires, er gaat een collega halftijds werken (wegens gezondheidsredenen) en er vertrekt een collega naar een andere school. Het zal dus zaak zijn om het werk nog beter te verdelen, willen de collega's niet onder deze werklast en werkdruk ten onder gaan.
Omwille van deze reden ben ik dan ook bezig met het uitwerken van mijn initiatief: het digitaal meldpunt. Het meldpunt zou deze werklast en werkdruk bij de collega's net moeten wegnemen omdat het tijd vrijmaakt in hun agenda. Ze krijgen een beter overzicht van de hulpvragen en kunnen op basis hiervan zelf de urgentie inschatten en een planning opmaken. Het initiatief moet er dus voor zorgen dat hun draagkracht sterk blijft en zelf nog extra versterkt wordt.
Inclusieve besluitvorming
Binnen mijn team wordt er vooral gebruik gemaakt van het inchecken. Zo begint elke morgen met een 'goeiemorgen' en wordt er gevraagd naar hoe het weekend was, of je gisterenavond nog iets hebt gedaan of hoe het gaat in het algemeen en hoe je er vandaag bijzit. Hiernaast wordt er ook elke middag een momentje voorzien om samen te eten met de collega's die op de bureau aanwezig zijn. We zetten ons apart aan een tafeltje en eten gezellig samen. Hier is dan ook ruimte voor informele babbeltjes die niets met het werk te maken hebben.
Hiernaast komen volgende zaken aanbod op vergadermomenten:
- Participatie van diverse stemmen: Iedereen die geraakt wordt door een beslissing, krijgt de kans om input te geven. Er wordt bewust ruimte gemaakt voor minder dominante stemmen.
- Gelijkwaardigheid in bijdrage: Elke stem telt, ongeacht functie, status of ervaring. De besluitvorming is niet hiërarchisch maar horizontaal gericht.
- Transparantie van het proces: Iedereen weet hoe beslissingen genomen worden, op basis waarvan, en wat ermee gebeurt. De criteria en overwegingen worden open gedeeld.
- Dialoog en actief luisteren: Niet alleen spreken, maar vooral ook luisteren is essentieel. Er wordt ruimte gemaakt voor verschillende perspectieven, zelfs als die botsen.
- Toegankelijke communicatie: Informatie wordt duidelijk, begrijpelijk en bereikbaar gemaakt voor iedereen.